Võta ühendust

Kontakt

KodulehtKontakt

Võta ühendust

Leiame üheskoos sobivaima lahenduse just Sinule!

Nõustame ettevõtteid individuaalselt just selleks, et kõik tegevusalast tulenevad nõudmised ja regulatsioonid oleksid täidetud!

Helistage meile

+372 5624 6020

Saatke meile email

info@trustif.ee

Saatke meile sõnum

Võta meiega ühendust ja alustame ühist teekonda turvalise ja avatud töökeskkonna loomiseni.

Korduma Kippuvad Küsimused

Teavituskanal peab olema loodud ettevõtetel, kus töötab 50 ja enam töötajat alates 2025. aasta jaanuarist Euroopa Liidu õiguse kaksteist prioriteetset valdkonda Kui rikkumine (ebaseadusliku tegevuse või tegevusetusena) jääb nende kaheteistkümne EL-i õiguse valdkonda, siis kuulub rikkumisest teavitamine teavitaja kaitse seaduse eelnõu kohaldamisalasse: 1) riigihanked, 2) finantsteenused, 3) tooteohutus, 4) transpordiohutus, 5) keskkonnakaitse, 6) kiirguskaitse ja tuumaohutus, 7) toiduainete ja sööda ohutus, 8) rahvatervis, 9) tarbijakaitse, 10) eraelu puutumatus ja isikuandmete kaitse, 11) liidu finantshuve kahjustavad rikkumised ning 12) konkurentsi ja riigiabi rikkumised ning äriühingute võimalikud EL-iga seonduvad maksupettused.

Enamikul liikmesriikidel on juba seadused, mis käsitlevad rikkumistest teatamist ja kaitsevad teabe avaldajat. Kuid need seadused erinevad sageli üksteisest tõhususe poolest, tekitades väljakutseid rahvusvaheliste ettevõtetega suhtlemisel ja tagades, et riigid jätkavad tõhusat koostööd. Direktiivi eesmärk on kaitsta ja võimaldada kõigi ELi riikide vilepuhujatel muret anonüümselt väljendada, kartmata kättemaksu.

Vigadest teatajate kaitse ELi tasandil võib aidata tuvastada, ära hoida ja ära hoida korruptsiooni, pettusi ja muid kuritegusid, mis mõjutavad ELi finantshuve. Vilepuhujatele pakutav kaitse võib riigiti olla väga erinev. Mõnel ELi liikmesriigil on ulatuslikud seadused, samas kui teistel on vähem või vähem ranged eeskirjad, mis võivad negatiivselt mõjutada teiste ELi poliitikate toimimist ja õõnestada turgu. Näiteks kuigi paljudes riikides on juba rikkumisest teatajate kaitse olemas, hõlmavad mõned riigid ainult selliseid sektoreid nagu korruptsioon ja avalik sektor, mis muudab kaitse kogu ELis ebapiisavaks.

Direktiiv kaitseb rikkumisest teatajaid, kui nad teatavad rikkumistest järgmistes valdkondades: rahvatervis, toiduohutus, loomade tervis ja heaolu, tarbijakaitse, transpordiohutus, tooteohutus, keskkonnakaitse, tuumaohutus, terrorismi rahastamine, riigihanked, anti- rahapesu ja finantsteenused ning privaatsus ja isikuandmed. Direktiiv kehtib ka ametiühingute konkurentsieeskirjade rikkumiste, ELi finantshuvide võimaliku kahjustamise ja maksusoodustusteni viivate ning kehtivate ettevõtte tulumaksuseadustega vastuolus olevate kokkulepete suhtes. Teised kanalid on muutunud vähem elujõuliseks. Kõnekeskuse kasutamine tähendab rääkimist inimesega, kes küsib tõenäoliselt põhjalikke küsimusi, mis võib vähendada rikkumisest teataja usaldust teabe avaldamise suhtes. Telefoni teel edastatavad teated vähenevad pidevalt ja muudavad pärast avalikustamist toe pakkumise keeruliseks. Ombudsmani kasutamine võimaldab teil olla käepärast õigusekspert, kuid usalduse või anonüümsuse tagamise puudumine võib takistada potentsiaalseid vilepuhujaid avalikustamast. Anonüümne postkast muudab vilepuhuja jälgimise peaaegu võimatuks ega vasta EL direktiivile.

ELi rikkumistest teatamise direktiiv pakub rikkumisest teatajatele kaitset teabe avaldamisega seotud kohtumenetluse ajal. Reeglite eesmärk on kaitsta rikkumisest teatajaid kättemaksu ja süüdistuste eest, kui nad avaldavad seadusega kaitstud teavet. Direktiiv pakub rahalist abi, näiteks kohtuasjade võitnud rikkumisest teatajate kohtukulude ja kulude katmiseks. Vilepuhujatele antakse ka parandusmeetmeid kättemaksu, näiteks töökoha ahistamise või vallandamise vastu.

Direktiivi eesmärk on kaitsta rikkumisest teatajate ja avalike huvide kaitsmist. Pahatahtlikest rikkumistest teatamist ei soovitata ning rikkumistes süüdistatavat isikut või organisatsiooni peetakse süütuks, kuni pole tõestatud vastupidist. Süüdistatavatel isikutel ja organisatsioonidel on õigus saada õiglane kohtumõistmine ja end kaitsta. Mõned ELi liikmesriigid on kehtestanud hoiatavad karistused pahatahtliku või kuritahtliku avalikustamise eest.

Ei. Vilepuhuja, kes vastab kaitse künnisele, ei ole enam seotud konfidentsiaalsusklausliga. Te ei saa töötajaid siduda konfidentsiaalsusklauslitega ega nende lepingute rikkumise eest seaduslikult jälitada, kui nad on ametliku kanali kaudu rikkumistest teada andnud.

EL-i komisjoni 2017. aastal läbiviidud uuring näitas, et vilepuhujate kaitse võib liikmesriikidel säästa 5,6–9,6 miljardit eurot aastas. Tulemused näitavad, et rikkumisest teatajate kaitse loomise ja hooldamise kulud on potentsiaalse kasuga võrreldes palju väiksemad. Näiteks Hollandis on iga investeeritud euro kohta potentsiaalne kasum 22–37 eurot. Väga kõrged soodsad suhtarvud on ka Iirimaal ja Rumeenias. Kuigi majanduslik kasu on osariigiti erinev, näevad kõik riigid vilepuhujate kaitse rakendamisel majanduslikku kasu. Sellegipoolest võivad sidusrühmadega konsulteerimine ja keerukamad aruandluskanalid suurendada kulusid, kuid viia ka tõhusama süsteemini.

Saa nõu just sinu organisatsioonile kohaldatud nõuete osas!

Me usume, et teadlik juht teeb paremaid otsuseid oma ettevõtte jaoks. Meie eesmärk on aidata tuua informatsioon teile lähemale.